Zawody dla odludków – kiedy trudno nawiązać kontakt

nww24

Stres, nieśmiałość problem z nawiązywaniem kontaktów, formułowaniem myśli, wolna reakcja, groźny wygląd – te i wiele innych rzeczy decydują o tym, że o wiele trudniej jest nam dogadać się z drugim człowiekiem. Tacy ludzie nie mają łatwego życia – trudno jest im coś załatwić czy wynegocjować lepsze warunki.

Wybierając pracę, bierzemy pod uwagę nie tylko swoje marzenia i plany, ale także predyspozycje. O ile warunki fizyczne np. proporcja sylwetki do siły może zaskoczyć, to zdolności interpersonalne już nie jest tak łatwo przeskoczyć. Niektórzy po prostu są bardzo otwarci, przyjaźnie nastawieni do ludzi, inni zaś mają problemy z komunikacją. Te umiejętności można oczywiście ćwiczyć, jednak nie wszystkim się to udaje.

Profesje dla indywidualistów

Jest wiele zawodów, w których kontakt z drugim człowiekiem jest minimalny, jednak nie da się wykluczyć go w ogóle. Odludkom jednak dużo łatwiej pracuje się na samodzielnych stanowiskach, gdzie mają do wykonania konkretne zadania. Jest wiele opcji – można być programistą, pracownikiem naukowym, rzemieślnikiem np. jubilerem lub szewcem i wiele innych. Osoby o typie samotnika nie będą czuły się dobrze jako sprzedawcy, lekarze, psycholodzy czy konsultanci. Wybór odpowiedniego zawodu, zgodnego z naszymi predyspozycjami ma kluczowe znaczenie. Znaczenie ma także nasza aparycja, wyraz twarzy, wygląd. Niektórzy ludzie zyskują dopiero po dłuższym poznaniu, a przez pierwsze kilka sekund wydają się niemili i niedostępni.

Wpływ osobowości na wyniki w pracy

Są ludzie, którzy potrafią sprzedać i załatwić wszystko. O powodzeniu ich działań decyduje kilka rzeczy, które często robią nieświadomie. Po pierwsze są otwarci na ludzi, patrzą w oczy, uśmiechają się, nie traktują swojego rozmówcy z góry. Duże znaczenie ma empatia, chęć zrozumienia drugiej osoby, jej potrzeb i utożsamienia się z nią. Pomóc mają także pewne rzeczy, które robimy w trakcie rozmowy, np. siadamy obok rozmówcy, a nie naprzeciwko, pochylamy się w stronę rozmówcy, nie krzyżujemy nóg ani rąk – to wszystko rzeczy, które wydawać by się mogło, że nie mają wpływu na powodzenie rozmowy, a jednak mają ogromne znaczenie.

Szkolenia umiejętności interpersonalnych

W firmach, gdzie zdolności interpersonalne są potrzebne, pracodawcy nie bazują tylko na tych wrodzonych. Organizują szkolenia dla swoich pracowników z komunikacji, sprzedaży, pracy w grupie tak, aby wyniki ich pracy i komfort w firmie był jak największy. Obecnie branża szkoleniowa jest tak rozwinięta, że niektóre firmy tworzą szkolenia bardzo indywidualne, lub mają swoich stałych, zatrudnionych szkoleniowców.

Umiejętności potrzebne na wysokich stanowiskach

Czasem siedząc i dłubiąc w samotności w pełnym komforcie, dojdziemy do stanowiska, gdzie musimy nauczyć się prezentować siebie – to chyba jedna z najtrudniejszych rzeczy, jaka może z się przytrafić odludkom. Nie dosyć, że cała kolonia ludzi w sali, to jeszcze trzeba mówić o sobie lub o produkcie, którego jest się przedstawicielem. Nikt za nas tego nie zrobi, więc nie ma rady – trzeba sprostać i temu zadaniu. Tutaj kłania się umiejętność autoprezentacji, prowadzenia spotkań. Tego wszystkiego można nauczyć się z książek, tutoriali, kursów grupowych i indywidualnych. Zdarza się, że po takich szkoleniach ludzie bardzo się otwierają i potem nie wyobrażają sobie pracy innej niż polegającej na stałym kontakcie z drugim człowiekiem. Zmieniają swoją pracę i życie, zawód. Przebranżawiają się np. na Hostessy Warszawa obfituje w takie szkolenia.

Next Post

Skarby wsi – w co się zaopatrywać na wsi a na co uważać?

Na wsi wszystko jest zdrowsze – powietrze, jedzenie styl życia. Sporo osób ucieka ze wsi do miasta lub kupuje działkę, żeby tylko chociaż na weekend zasmakować kontaktu z naturą. To, że wyprowadzimy się z miasta na wieś, nie sprawi, że zaraz staniemy się rolnikami. To zawód tak samo trudny, jak […]